Первый автомобиль немецкой марки Porsche, представленный компанией в 1939 году, не смогли продать на аукционе. Торги сорвались из-за ляпа аукциониста, который неправильно назвал его цену, сообщил немецкий журнал Auto, Motor und Sport.

На торги, проходившие в Калифорнии, выставили серебристый автомобиль-купе Porsche 64 — единственный сохранившийся до наших дней. Его владельцем был основатель компании Фердинанд Порше.

View this post on Instagram

Deze Porsche Type 64 uit 1939 heeft zijn ontstaan te danken aan een race die er nooit is geweest: een 1500 kilometer lange wedkamp van Berlijn naar Rome. Hij zou in september 1939 worden gereden en was bedoeld om de aandacht te vestigen op het wegennet van Duitsland en op de KdF-Wagen van Volkswagen. Porsche en dezelfde ingenieurs die later de 356 zouden ontwikkelen bouwden drie speciale langeafstandracers op basis van de Type 1 Volkswagen, intern bekend als Type 64. Ze hadden een lichtgewicht aluminium koetswerk en gesloten wielkasten om de stroomlijn te maximaliseren. Waar mogelijk was vliegtuigtechnologie voor de constructie gebruikt en de viercilinder motor was opgevoerd naar 32 pk. Enkele weken voor de race brak echter WWII uit en werd hij geannuleerd. Er was toen slechts één raceauto afgebouwd, maar de jonge Ferry Porsche is met het project doorgegaan – als basis voor de ontwikkeling van de 356. Slechts één Type 64 – nummer 3 – heeft de oorlog overleefd en kreeg de naam ‘Porsche’ op zijn neus toen Porsche in 1946 naar Oostenrijk verhuisde. De Type 64 is toen gerestaureerd – door de jonge Pinin Farina in Turijn – en verkocht aan de Oostenrijker Otto Mathé die er tot in de jaren ’50 met succes mee heeft geracet. Na Mathés dood in 1995 is de auto in handen is gekomen van Thomas Gruber, auteur van een boek over de Carrera RS. Nu wordt deze Porsche geveild: RM Sotheby’s, Monterey, USA, 17 augustus.

A post shared by Octane Magazine NL (@octane.magazine.nl) on Jul 6, 2019 at 11:41pm PDT

В свое время машина была укомплектована двигателем мощностью 100 лошадиных сил, что позволяло ей разгоняться до 160 километров в час. Этот автомобиль — прообраз всех последующих моделей производителя и первый, на который был установлен логотип Porsche.

В начале торгов, организованных Sotheby’s, аукционист заявил, что ставки начинаются с баснословных 30 миллионов долларов. Шаг ставки он определил в 10 миллионов. Когда цена возросла до 70 миллионов, ведущий раскрыл шутку. Выяснилось, что имел в виду 13 и 17, а не 30 и 70.

Часть публики посмеялась над выдумкой ведущего, другие встретили ее с неодобрением. В итоге машина, которую планировалось продать немногим более 20 миллионов долларов, так и не ушла с молотка. Музей Porsche ранее объявил, что не будет участвовать в аукционе.

Источник: info24.ru